W Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym im. Janusza Korczaka kształcimy na poziomie ponadpodstawowym młodzież niesłyszącą, słabosłyszącą oraz młodzież z zaburzeniami komunikacji i z afazją.
Głównym celem i zadaniem Ośrodka jest zapewnienie wychowankom takiego poziomu przygotowania ogólnego, zawodowego i społecznego, aby byli zdolni do samodzielnego życia w rodzinie, środowisku i społeczeństwie.
Zadanie to jest realizowane zgodnie z zasadami współczesnej surdopedagogiki przy wykorzystaniu metod dostosowanych do specjalnych potrzeb edukacyjnych wynikających z niepełnosprawności wychowanków a w szczególności poprzez :
- organizację procesu dydaktyczno – wychowawczego w szkołach Ośrodka w sposób zapewniający wszechstronny rozwój,
- przygotowanie do wykonywania zawodu,
- prowadzenie działalności wychowawczej w sposób zapewniający pełne przygotowanie do samodzielnego życia,
- prowadzenie różnych form działalności integracyjnej, zmierzających do łatwiejszej adaptacji wychowanków w środowisku,
- umożliwienie absolwentom szkół ponadpodstawowych podjęcia dalszej nauki zgodnie z zainteresowaniami,
- umożliwienie wychowankom podtrzymania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej poprzez kultywowanie tradycji, istniejący system nauczania, realizowanie zasad zawartych w Deklaracji Praw Człowieka i Konwencji Praw Dziecka,
- zapewnienie wychowankom przebywającym na terenie Ośrodka bezpieczeństwa i ochrony przed przemocą poprzez całodobową opiekę, w tym opiekę wychowawców nocnych oraz dyżury nauczycieli podczas przerw wg harmonogramu, monitoring obiektu i system kontrolowanych wejść i wyjść, oprogramowanie komputerowe zabezpieczające przed dostępem do internetowych treści, które eksponują brutalność, przemoc oraz zawierają zachowania naruszające normy obyczajowe, a także propagują nienawiść i dyskryminację.
Ośrodek chroniąc przed uzależnieniami, demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznych organizuje działania profilaktyczne.
Do zadań należy też organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom niesłyszącym, słabosłyszącym, uczniom z zaburzeniami komunikacji i z afazją, ich rodzicom oraz nauczycielom stosownie do potrzeb.